”Millainen on tulevaisuuden ’urbaani kaupunkierämaa’?”

 

Case Jakomäki Brand Study

Jakomäki brand study on Jakomäen uuden aluebrändin visio. Visiossa pohdittiin ja kartoitettiin Jakomäen lähiö-kaupunginosan olemassa olevaa imagoa ja verrattiin median luomaa mainetta alueen asukkaiden ja käyttäjien näkemyksiin ja kokemuksiin. Tehtyjen analyysien pohjalta MUUAN visioi Jakomäen tulevaisuuden “urbaaniksi kaupunkierämaaksi”, joka ponnistaa olemassa olevista voimakkaista luontoarvoista. Visio antaa suuntaviivat vaiheistetulle täydennysrakentamiselle uusine palveluineen ja toimintoineen.

 

MUUAN tuotti työpajastaan videon, jossa kuvattiin osallistavaa suunnitteluprosessia ja esiteltiin visiota. Identiteetin merkitys mille tahansa alueelle on mittaamattoman tärkeä, joskin liian usein sen tarjoama potentiaali jää käyttämättä. Usein alue ja tarjottavat tuotteet nähdään erillisinä, vaikka näin ei suinkaan ole. Vahva aluebrändi tukee alueen toiminnallista brändiä, ja toisinpäin.

TYYPPI

Bränditutkielma & Kehityssuunnitelma

VUOSI

2015

LAAJUUS

14 ha

SIJAINTI

Jakomäki, Helsinki, Suomi

TILAAJA

Helsingin kaupunki

YHTEISTYÖ

Uusi Kaupunki kollektiivi Oy

TYÖRYHMÄ

Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska, Lauri Salo

Tunniste
brändi, kaupunki, mixed-use, palvelumuotoilu, täydennysrakentaminen, vuorovaikutteinen prosessi