”Maailman parhaan koulutusjärjestelmän soveltaminen urbaaniksi julkiseksi rakennukseksi”

 

Case Jätkäsaaren peruskoulu

Rakennus kertoo ottaa aktiivisen ja osallistavan roolin Jätkäsaaren uudessa kaupunkiympäristössä ja kertoo uudenlaista tarinaa urbaanissa kontekstissaan. Rakennus tarttuu alueen rakentuvaan koordinaatistoon ja täyttää tontin rohkeasti. Tontin nurkkiin sijoittuvat moniluonteiset aukiotilat toimivat opetustiloina sekä avaavat koulurakennusta visuaalisesti ja toiminnallisesti kaupunkilaisten tietoisuuteen. Koulu on alueen uusi ”hub”. Koulurakennuksen piha on sijoitettu kokonaan rakennuksen katolle massiivisen kattopinnan alle mahdollistaakseen turvallisen sekä alueen tuulilta suojatun pihan, jossa leikki, oppiminen ja kokeilu mahdollistuvat aivan uudenlaisina elämyksinä.

 

Tilat rakennuksen sisällä ovat jaettu eri kerroksiin riippuen niiden käyttötarkoituksesta ja ”mahdollisuuksista”. Maantasokerroksessa sijaitsevat tilat, jotka ovat avoinna kaikille Jätkäsaaren asukkaille. Nämä tilat avautuvat lasiseinien kautta ympäristöön ja virkistävät kaupunkielämää alueella. Opetussolut ovat sijoitettu rakennuksen toiseen kerroksiin.

 

Maailman paras koulutusjärjestelmä muuttuu entistäkin paremmaksi tulevaisuudessa. Uusi opetussuunnitelma on otettu suunnitelmassamme innovatiivisesti vastaan. Kouluun on luotu kokonaisvaltainen keskus oppimiselle ja kasvulle, jossa kotoisuus ja yhteisöllisyys ovat vahvasti läsnä. Suurehkoa ja monikerroksista aulatilaa ympäröivät avoimet oppimistilat, jotka erottuvat omiksi yksiköikseen julkisesta tilasta vähitellen. Kaupunkimaisesti toimivien opetussolujen keskiössä toimii uudenlainen ”oppimistori”. Nämä tekijät luovat rakennuksen, joka kannustaa avoimuuteen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen sekä yksilön ja yhteisön keskinäiseen ymmärrykseen.

TYYPPI

Kilpailuehdotus, kunniamaininta

VUOSI

2015

LAAJUUS

7 500m²

SIJAINTI

Jätkäsaari, Helsinki, Suomi

TILAAJA

Helsingin kaupunki (kilpailun järjestäjä)

TYÖRYHMÄ

Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska, Panu Härmävaara, Lauri Salo

Tunniste
oppimisympäristö, rakennussuunnittelu