”Lähiruuasta ja taiteesta ammentava visio, joka käynnisti kaupungissa kaupunkikehittämisen dominoefektin.”

 

Case Kangasalan Tori.

Kangasalan Torin yleissuunnitelmassa torialueelle on visioitu uusia keskusta-aluetta elävöittäviä toimintoja sekä kehitetty kauppatoimintaa vastaamaan torialueen nykyisiä ja tulevien toimijoiden tarpeita monipuolisemmin. Suunnitelma käsittää lasten, nuorten sekä aikuisten oleskelualueita sekä monitoimikatoksen ja kauppahallin monipuolisine palveluineen. Lisäksi yleissuunnitelmassa on luotu torialueelle yhteisöllisiä palvelumalleja, luotu tapahtumien vuosikello toiminnallista profiilia tukemaan sekä kehitetty julkisen taiteen roolia kaupunkiympäristössä.

Työ on toteutettu osallistavin suunnittelumenetelmin, joissa sekoittuvat toimistomme osaaminen palvelumuotoilussa, kaupunkisuunnittelussa, aluebrändäyksessä, rakennus-suunnittelussa sekä kaupunkimuotoilussa.

Hankkeen positiivinen vastaanotto sai aikaan dominoefektin Kangasalan kunnassa. Työ edesauttoi useiden keskusta-alueen vireillä olleiden hankkeiden käynnistymistä.

Idea torin kehittämisestä syntyi yhteistyössä Uusi Kaupuki kollektiivin kanssa pidetyn kaupunkisuunnittelutyöpajan myötä.

TYYPPI

Kehittämisvisio / yleissuunnitelma

VUOSI

2016-

LAAJUUS

Torialue: 5 400m2

SIJAINTI

Kangasala, Suomi

TILAAJA

Kangasalan kunta

YHTEISTYÖ

Uusi Kaupunki kollektiivi Oy, Herkku-Nuotta (kauppahalliympäristöt), Rakennuttajapalvelu Arto Palo Oy (kustannuslaskenta), Kehitysyhtiö Kuru Oy (tapahtumakehitys)

TYÖRYHMÄ

Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska, Pekka Kuru, Johan Hellsten, Veera Tolvanen, Arto Palo

Tunniste
brändi, kaupunki, mixed-use, palvelumuotoilu, vuorovaikutteinen prosessi