”Kuinka eri alueille ominaisia piirteitä korostamalla ja kohdentamalla voidaan vastata paremmin erilaisten asujien haluihin ja tarpeisiin.”

 

Case Lähiö 2100 – Asumisen tulevaisuus

Tulevaisuudessa saavutetaan hetki, jolloin fyysisen sijainnin merkitys katoaa. Tärkeimmät henkilökohtaiset asiat ovat tallennettuna pilveen. Suurin osa työstä tapahtuu etänä. Ympärillä vallitsee kokonaisvaltainen palveluinfra, joka toimittaa esimerkiksi erikoisruokavaliot sekä lääkkeet haluttuun paikkaan ja haluttuun aikaan. Asuminen muuttuu palveluasumiseksi, sillä ihmiset löytävät yhteisöjen ja yhteisomistuksessa piilevät mahdollisuudet parempaan elämään. Robottiautot mahdollistavat turvallisen liikkumisen mihin ja milloin tahansa – liikkumissairauksista tai iästä riippumatta. Sosiaalisten tarpeiden kehitys nousee ensisijaisen tärkeäksi vapaa-ajan lisääntyessä, pendelöinnin tarpeen vähentyessä sekä tavoitteesta pyrkiä kohti mukavampaa elämää. Lisäksi ihmisen luontaiset ominaisuudet laumakäyttäytymisestä johtavat tiiviimpiin ryhmäytymisiin ja heimoutumisiin. Elämäntavat, ystävät ja harrastukset ovat uusi pyhä kolminaisuus. Tulevaisuudessa eri “lähiöissä” käydään asumassa eri elämän vaiheissa. Lähiöillä on omat houkuttelevat brändinsä, jotka perustuvat lähtökohtaisesti lähiöiden omaan identiteettiin. Eri lähiöden eri toiminnot, ihmiset sekä arvomaailmat houkuttelevat niihin asujia, vierailijoita sekä turisteja. Asuminen lähiöissä on lyhytaikaista, esimerkiksi kahdesta viikosta muutamaan vuoteen.

TYYPPI

Tulevaisuusvisio

VUOSI

2016

LAAJUUS

-

SIJAINTI

-

TILAAJA

Helsingin kaupunki (Kaupunkiympäristön toimiala)

YHTEISTYÖ

Uusi Kaupunki kollektiivi Oy, Tulevaisuuden tutkimuskeskus (Turun Yliopisto)

TYÖRYHMÄ

Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska

Tunniste
asuminen, brändi, matkailu, selvitys, täydennysrakentaminen, tutkimus