- Sijainti: Kangasala, Suomi
- Vuosi: 2016, 2019
- Laajuus: 5 400 brm2 (tori), 1 900 brm2 (kauppahalli)
- Tyyppi: Alueet, Rakennukset ja Tilat
- Tilaaja: Kangasalan kaupunki
-
Työryhmä
Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska, Tiina Antinoja, Olli Metso, Anna Koskinen, Mia Pujol
-
Yhteistyö
Voodoo Associates, Janousek & Havlicek, Inferno Kapital, Rakennuttajapalvelu Arto Palo, Puuinfo
-
Maininnat
Kangasalan kauppahalli
Kaupungin keskellä olleesta pysäköintialueesta kehitettiin toimintojen ja tapahtumien tori. Torille sijoittuva kauppahalli on uudenlainen kaupan ja elämysten ympäristö. Kaupunki edistää hanketta tontinluovutuksen käynnistämisellä vuoden 2024 aikana.
Kangasalan kaupunki halusi kehittää laajan pysäköintialueen ja pienen torin muodostamaa, hyvin keskeisellä sijainnilla olevaa aluetta monipuolisemmaksi ja paremmin eri käyttäjäryhmiä palvelevaksi kokonaisuudeksi.
Toriympäristön vapauttaminen viihtymisen ja tekemisen paikaksi
Torisuunnittelun alkuvaiheissa MUUAN järjesti yhteistyössä Nordic Worksin kanssa alueen kehittämisestä kiinnostuneille kuntalaisille, yrittäjille ja virkamiehille suunnatun työpajan, jossa kartoitettiin tahtotilaa. Torialueilta toivottiin vehreyttä, toiminnallisuutta ja eritoten tekemistä lapsiperheille. Taiteen toivottiin olevan läsnä ja torimyyntiin kaivattiin ympärivuotisia tiloja. Työpajan aikana laadittiin toiveiden pohjalta alustavat ideasuunnitelmat torialueille.
Työpajan jälkeen MUUAN jatkoi torialueen konseptin ja yleissuunnitelmasta vastaavana suunnittelijana.
Kangasalan Torin yleissuunnitelman kantavana teemana oli toriympäristön autopysäköinnin keskittäminen uuteen pysäköintirakennukseen ja varsinaisen toriympäristön vapauttaminen viihtymisen ja tekemisen paikaksi. Yleissuunnitelmassa uuden Kangasalan torin brändikärjiksi nostettiin taide, lähiruoka ja tapahtumat. Torialueelle yleissuunnitelmassa ehdotettiin muun muassa uudisrakennusta – kauppahallia ja katettua myyntikatosta.
Kauppahalli (LifestyleHub)
Vuoden 2019 alussa valmistui MUUAN Oy:n laatima Kangasalan kauppahallia koskeva brändi- ja konseptisuunnitelma, jossa on perehdytty kaupallisen konseptin muotoiluun, toiminnallisen sisällön määrittelyyn sekä tarkasteltu rakennuksen laajuutta vetovoimaisen ja tarjonnaltaan riittävän monipuolisen asiointiympäristön edesauttamisen näkökulmasta.
Brändi- ja konseptisuunnitelman kantava ajatus on uudistaa perinteiseksi miellettyä kauppahalliympäristöä. Kangasalan kauppahallista tavoitellaan asiointirakennuksen sijaan vetovoimaista julkista rakennusta, joka kutsuu eri kohderyhmiä osallistumaan toimintaan – LifestyleHubia (hankenimi).
Brändi- ja konseptisuunnitelman laadintaan osallistui MUUANin lisäksi Voodoo Associates. Lisäksi työssä osallistettiin noin 800 kuntalaista kauppahallin toimintojen suunnitteluun (kysynnän määrittely) sekä noin 70 alueellista lähiruoka- ja käsityötoimijaa uudenlaisen palveluekosysteemin muotoilemiseksi.
Brändi- ja konseptisuunnitelman jälkeen käynnistyi LifestyleHubin (kauppahallin) hankesuunnitelman laadinta, joka valmistui kokonaisuudessaan kesäkuussa 2019. Hankesuunnitelman laadinnasta ja LifestyleHubin (kauppahallin) arkkitehtisuunnittelusta vastasi MUUAN Oy.
Konsepti
LifestyleHub houkuttelee keskustaan kuntalaisia, vierailijoita sekä palveluntarjoajia. Kytkemällä kaupan tilat, ravintolat, kehittämisen ja osallistumisen mahdollistamat tapahtumatilat kokonaisuudeksi luodaan synergiaetuja eri toimijoiden välille sekä mahdollistetaan Kangasalan keskustan kaupallisen vetovoimaisuuden kehittämisen ja toriympäristön aktivoinnin aamusta iltaan.
Kangasalan asukkaille rakennuksen on tarkoitus tarjota monipuolisia palveluja ja julkisia oleskelutiloja, tuoden dynaamisuutta Kangasalan katukuvaan. Tuottajille ja toimijoille LifestyleHub mahdollistaa lisäarvon syntymisen tilasynergian ja operaattorivetoisen yhteismarkkinoinnin, -viestintäresurssien sekä verkostosuhteiden kautta.
LifestyleHubissa osallistutaan ja opitaan
LifestyleHubin tulevan liiketoimintasuunnitelmakonseptin ytimen muodostavat laadukkaista raaka-aineista ja tuotteista koostuva uniikki kaupallinen tarjonta, aktiivinen matalan kynnyksen yleisösuhde sekä ruuan kentälle tarjottavat työkalut oppimiseen, osallistumiseen ja kehittämiseen.
LifestyleHubin tehtävänä ei ole pelkästään houkutella ihmisiä ostamaan ja kuluttamaan vaan myös osallistumaan ja oppimaan. Kurssit, koulut, tilaisuudet ja tapahtumat sekä vastuullinen ja tuottajia kunnioittava, jalustalle nostava viestintä brändää alueellisen ruuan ja sen osaajat sankareiksi, joita halutaan seurata ja joilta halutaan oppia.
Rakennusta voidaan käyttää monipuolisesti tapahtumatuotantoon. Toritiloihin kytkettynä Kangasalan keskustassa on mahdollista järjestää monipuolisempia tapahtumia, festivaaleja ja markkinoita.
Kangasalan tori myös merkittävä seudullinen päivämatkailukohde
Torialueen kehittäminen käynnisti lähialueelle useita muita hankkeita. Osittain jo toteutetut hankkeet tuovat toriympäristön läheisyyteen 1 150 uutta asukasta, 250 uutta työpaikkaa ja lähes 100 majoituspaikkaa.
Valmistuessaan Kangasalan tori ja kauppahalli tarjoavat hyödyntämismahdollisuuksia Kangasalan matkailuelinkeinolle ja rakennuksen tarjonta kohottaa osaltaan Kangasalan profiilia kiinnostavana kulttuuri- ja tapahtumakohteena. Kangasalan tori on sekä maantieteellisesti, että saavutettavuudeltaan keskeisellä sijainnilla ja täten myös merkittävä seudullinen päivämatkailukohde.
Lisää projektejamme:
Breið Akranes – Teollisuuden jättömaasta uusi houkutteleva asuinalue
Islanti , Breið Akranes, 2022 AlueetVanha Domus, Tampere, Suomi, 2020
Rakennukset & TilatSteniuksenkentän viitesuunnitelma, Helsinki, Suomi, 2020
Alueet, Rakennukset & TilatPaimion Kiertotalouskampus, Paimion kaupunki, Suomi, 2020
Alueet, Selvitykset & TutkimuksetTornion Suensaaren brändikartoitus, Tornio, Haaparanta, Suomi, Ruotsi, 2016
Alueet, Selvitykset & Tutkimukset