RukaValley Woodcity on Itä-Rukan alueen matkailun destinaatiobrändi ja rakennetun ympäristön konseptisuunnitelma, joka painottuu älykkään ja puurakenteisen kaupungin visioon. Konseptisuunnitelmalla tarkoitetaan tässä yhteydessä monialaista ja monipuolista alueellista kokonaissuunnitelmaa, jossa on temaattisia teemoja ja ideoita, joita voidaan hyödyntää alueen rakennettujen ja toimivien ympäristöjen kehittämisessä nykyaikaisen, monipuolisen ja mielenkiintoisen matkailukokonaisuuden luomiseksi.
Hankkeen päätavoitteena on mahdollistaa yrittäjien ympärivuotinen toimintaympäristö kääntämällä perinteistä talvimaista matkailun painopistettä muihin vuodenaikoihin. RukaValleyn tulevaisuuden brändi ja konsepti on kehitetty puurakentamisen, älykkään kaupungin, kiertotalouden ja luontoelämyksen maksimointiin suuntautuvan matkailukokemuksen näkökulmasta, jotka jalostuvat suunnitelmassa alueen maankäytön ja muun rakennetun ympäristön konkreettisiksi ideasuunnitelmiksi .
Projektissa olemme kehittäneet erilaisia investointimahdollisuuksia, kuten kylpylöitä, eri kohderyhmille suunnattuja majoituskokonaisuuksia, hotelleja, palveluita, ravintoloita, yhteistyölaboratorioita jne. Hankkeen tavoitteena on synnyttää tarttumapinta, jolla alueelle tavoitellaan noin 100 miljoonaan euron investointeja.
Kokonaisivisio
2018-
Majoitus- liike- ja palvelutilat: 60 500 kem2
Ruka, Kuusamo, Suomi
Naturpolis Oy
Solved the Cleantech Company (cleantech), Ethica (kiertotalous), Fidico (kestävä matkailu), Kuusamon kaupunki, Metsähallitus, Rukakeskus Oy, Ruka-Kuusamon Matkailu, Kajaanin Ammattikorkeakoulu, Pohjois-Pohjanmaan liitto, Frontop (visualisointi), VIZN (visualisointi)
Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska, Anna Koskinen, Santtu Hulkkonen, Heikki Ojaniemi, Lea Kivelä-Pelkonen, Anne Raudaskoski, Lilli Linkola, Hugo Lebrunet