Suensaaren brändikartoitus on ensimmäinen osa pitkän tähtäimen osallistavaa kokonaisprosessia. Vaihe toimii lähtölaukauksena Tornion Suensaaren eteläkärjen ja siihen saumattomasti liittyvien Haaparannalla, Ruotsin puolella sijaitsevien osien kehittämiselle.
Kartoituksen tarkoituksena on kiteyttää Tornio-Haaparanta kaksoiskaupungin uuden yhteisen keskustan rakennetun ympäristön brändiä ja määrittää suuntaviivoja jatkokehittämiselle.
Suensaaren eteläkärjen ja sen lähiympäristön alueen kehitysvisio on nimeltään RAJANYLISTYSPAIKKA. Se on alueena Tornio-Haaparannan kaksijakoinen, temaattisten vastinparien varaan rakentuva dynamo, joka on luonteeltaan yhtä aikaa kansainvälinen ja perinteikäs, aktiivinen ja rento sekä kilpailuhenkinen ja mutkattoman toverillinen. Alue on suunnattu palvelemaan niin asukkaiden, yritysten, matkailijoiden kuin vierailijoidenkin tarpeita. Se toimii kansainvälisen kaupan ja liike-elämän keskuksena, lähtöpaikkana luontoelämyksille ja aktiivisena toimintaalueena, joka tarjoaa perinteikkäät palvelut virkistymiseen ja lepoon. Se on kaupunkimainen aktiiviretriitti, jossa paikallisuus tiivistyy joppauksen ja joutilaisuuden toimintoihin.
Työ on toteutettu osallistavin menetelmin MUUANin kehittämien metodien avulla yhteistyössä Tornion ja Haaparannan kaupunkien ja paikallisista toimijoista kootun osallisten ryhmän kanssa. Työn tarkoitus on sitouttaa osalliset pitkän aikavälin kehittämistyöhön ja muodostaa heidän kanssaan, heidän avullaan visio, missio ja tavoitteet alueen tulevaa kehittämistä varten.
Brändikartoitus
2016
23,7 ha
Tornio, Suomi & Haparanda, Ruotsi
Tornion kaupunki
Olli Metso, Tiina Antinoja, Aleksi Rastas, Tuulikki Tanska